Monday, August 20, 2007

Enkel hjernetrim og masse kos.


Til dessert eller som distraksjon fra rampestreker pleier Shiira ofte å få en Kong fylt med en klatt leverpostei. Dette gir henne litt å jobbe med siden hun må anstrenge seg for å få tak i godsakene - og skoene i gangen får dermed være i fred en liten stund :)

Vi har begynt NEI-trening med avledning hvor jeg har valgt å fokusere på de mest prekære rampestrekene (dyre eller skjøre ting prioriteres). Jeg ønsker ikke at hverdagen kun skal bestå av nei, men etterhvert som hun skjønner poenget kommer vi til å sette flere grenser.
I løpet av dagen bruker jeg også avledning/ignorering kontinuerlig, hvis hun for eksempel har hentet en sko eller en håndduk. Da henter jeg en lovlig leke og lager litt oppstyr rundt den istedet, og fokuset hennes skifter fort. Så er det tid for ros! Hvis hun derimot henter eller gnager på ting for å få oppmerksomhet pleier jeg å ignorere henne, da mister hun interessen kjapt.

Ellers sørger jeg for at hun alltid har leker og noe å gnage på tilgjengelig for å forminske behovet for rampestreker og tilfredsstille gnagebehovet hennes.

I går fulgte hun sine urinstinkter og gravde ned en grisehale i hagen! Morsomt å se på henne der hun først gravde litt med forbena, så la grisehalen ("byttet") fint på plass, og til slutt dyttet med snuten flere ganger for å "dekke over".. :) Senere hentet hun grisehalen og knasket den i seg. Herlig valp! :D

No comments: